maanantai 26. helmikuuta 2018

Ensimmäiset korjaukset liityntäliikenneongelmiin

Ensimmäiset kaupunginhallituksessa ja konsernijaostossa edellyttämämme korjaukset liityntäliikenteen linjastomuutoksen ongelmiin tapahtuu tällä ja ensi viikolla. 

HKL aloittaa 27.2.2018 testijakson, jolla 2.5 minuutin vuoroväliä Matinkylään testataan. Testijakso kestää 15.4 asti kuljettajatilanteen salliessa. Olemme kaupunginhallituksessa ja konsernijaostossa vaatineet, että Matinkylään on ruuhkassa liikennöitävä 2.5 minuutin vuorovälillä nykyisten kapasiteettiongelmien ratkaisemiseksi. Toivottavasti testit onnistuvat hyvin ja tiheämpään liikennöintiin päästään siirtymään mahdollisimman pian.

Toinen välitön korjausliike on linjan 544 käynnistäminen Espoonlahti - Soukka - Iivisniemi - Kehä II - Leppävaara välillä. Linja alkaa liikennöinnin 5.3.2018 ja korjaa kahta poikittaisliikenteen ongelmaa: se palauttaa nopean yhteyden Espoonlahden ja Leppävaaran aluekeskusten välille, ja tuo bussilinjan Kehä II:lle, jolle ei linjastomuutoksessa jäänyt lainkaan joukkoliikennettä.

Lisäksi kilpailutuksen kautta käynnistetään linjan 125B Tapiola- Kuitinmäki jatko Latokaskeen. Tällä palautetaan yhteys Latokaskesta Finnoontielle ja Olarin suuntaan, joka on tärkeä mm. koululaisille. Kilpailutuksen kautta käynnistetään myös linja 104 välille Westend - Haukilahti - Lauttasaari, joka nopeuttaa Haukilahden ja Westendin yhteyksiä Helsingin suuntaan.

Nämä korjaukset on ihan hyvä alku, mutta ei millään tavalla riittävä korjausliike.  Kokouksessa toin esiin, että matka-aikaongelmaa tulee korjata myös Matinkylän liityntäliikenteessä, ja sisäisiä yhteyksiä on myös korjattava mm. lakkautettujen linjojen 18 ja 46 alueilla. 

Myös esitetyt väärät kustannustiedot suorien linjojen kustannusjaosta on oikaistava ja palattava pikaisesti käsittelemään asiaa uuden valmistelun ja korjattujen taustatietojen pohjalta. Lisäksi on saatava parempaa tilannetietoa matkustajamääristä ja asiakaspalautteesta. 

Kysyessäni asiaa kokouksessa kuulin, että HSL on saanut Länsimetron liityntäliikenteestä 4000 käsiteltyä palautetta tänä vuonna, ja lisäksi 4900 palautetta on vielä käsittelemättä. Aika moni on siis niin tyytymätön, että vaivautuu käyttämään HSL:n hankalasti löydettävää ja kankeasti käytettävää palautelomaketta.

HSL ei ole toistaiseksi kyennyt tuottamaan riittävää tilannekuvaa muutoksesta, matkustajamääristä ja palautteesta, eikä valmistelemaan Espoon edellyttämiä korjausliikkeitä riittävän nopealla aikataululla. Nyt pitää kuitenkin saada yhteistyö Espoon ja HSL:n välillä toimimaan niin, että tarvittavat korjaukset voidaan toteuttaa ajantasaisen tiedon pohjalta ripeästi ja oleellisiin ongelmiin tarttuen.